Reunió SME-FEPOL amb el Departament d’Interior

by | oct. 18, 2024 | COMUNICATS REUNIONS

En aquesta reunió bilateral, hem traslladat la conveniència d’implementar millores en les condicions laborals del CME i nombroses necessitats diverses.

El Sindicat de Mossos d’Esquadra (SME-FEPOL) en data de 17 d’octubre s’ha reunit amb el nou Departament d’Interior i Seguretat Pública.

Des de la nostra organització sindical hem traslladat les següents qüestions:

PRIMER.- Urgeix la millora de les condicions laborals de l’escala bàsica i intermèdia del CME.

L’Acord del passat 31 de juliol és insuficient. Els sentiments de greuges i nombrosos entrebancs que aquest Acord ha generat, són evidents.

Es va enganyar al col·lectiu prometent que després d’aquest Acord, s’aplicaria un increment econòmic important amb l’aprovació del que era un projecte de Pla de Carrera que mai es va dur a terme. SME i SAP, a més a més de les millores per dates assenyalades, torns concrets i altres especificitats, defensàvem un increment retributiu sense excepcions, així com la reducció de la jornada laboral anual.

En la nostra demanda d’increment de sou ens van tractar de mentiders, que legalment no era possible. Sindicats signants i Administració defensaven  que la Llei de pressupostos no permetia increments superiors al 2’5%. SAP i SME vam seguir defensant i així ho seguirem fent, que les nostres peticions eren possibles (exemple presons amb increments del 13% al 22%).

En l’aspecte de la reducció de jornada, va ser majúscula, donat que en la última reunió de 17 de juliol del 2023, prèvia a la signatura de l’Acord, el punt 8è, en el seu primer apartat especificava: “La jornada de treball anual per a les persones membres del CME serà de 1.660 hores a partir de l’any policial 2024-2025”

Al redactat final de l’Acord del 31 de juliol del 2023, la connivència d’aquests sindicats i l’Administració va fer que aquest punt quedés ELIMINAT. Com a resultat, el CME som dels pocs col·lectius que no hem vist reduïda la jornada laboral.

Davant d’aquesta presa de pèl, sol·licitem al Departament, que, que aquest punt de reducció de la jornada, s’apliqui  ja al proper any policial, i sigui el punt de partida per a continuar treballant en aquest assumpte.

Relacionat amb les millores laborals, tractem el fet de les segones activitats, les Comissions de Servei i les Permutes. Traslladem al Departament que cal dignificar la feina de companys/es en situacions de segones activitats o similars i buscar millores que no generin controvèrsia com passa fins ara. No entenem com des de la SGRH es prohibeixen “de facto” les Comissions de Servei entre agents o les permutes. Cal revertir aquesta situació i poder utilitzar aquests mecanismes que beneficien a totes les parts del procés laboral.

Una altra mesura que requereix d’anàlisi a fons, és que cal que es revisin els nivells de la majoria de llocs de treball. L’últim Acord, ha establert greuges que generen que algunes feines hagin deixat de ser atractives, i hi ha problemes en disposar de persones que vulguin ocupar aquell lloc de treball.

Per acabar sobre el punt de condicions laborals, exposem el nostre malestar i preocupació per la gestió realitzada en els últims anys des de la SGRH. Han estat escassos o nuls avenços, múltiples errades, no solucions a demores en pagaments de companys/es, i tot un nombre de qüestions que han generat un preocupant distanciament entre els/les agents amb la pròpia Administració. Urgeix revertir aquesta situació!

Per tot plegat, cal donar pas a noves formes i pautes que beneficiïn a tot el que envolta les relacions laborals.

SEGON.- Sol·licitem la creació d’una nova Mesa de Negociació i revisar l’Acord 31 de juliol de 2023.

Mesa Negociació: Informem al nou Departament que cal crear una nova Mesa de negociació per tractar millores retributives i de condicions de treball del CME. El nostre objectiu principal és molt clar: Millorar les retribucions del cos de mossos d’esquadra i minorar les hores de treball anual.

Revisió Acord: Proposem convocar un grup de treball específic per millorar aquest Acord.

La manca de concreció en diversos redactats, porten a interpretacions contradictòries en la seva aplicació.  Entre les qüestions que caldria tractar, hi ha les següents:

1) Mobilitat geogràfica per fill o filla menor de 2 anys a càrrec:

A-) l’Administració va dictar una Instrucció que contempla que “serà requisit per a la concessió de la comissió de serveis o de l’adscripció provisional que entre la destinació d’origen i les sol·licitades hi hagi un mínim de 50 quilòmetres o 45 minuts de desplaçament en condicions normals”. També que “en cas que les dues persones progenitores siguin membres del cos de mossos d’esquadra, només es concedirà la comissió de serveis o l’adscripció provisional d’una d’elles, a excepció que acreditin que no conviuen”.

Aquests dos requisits no estaven previstos en l’Acord i s’haurien de deixar sense efecte, ja que son restrictius i no s’han negociat. SAP i SME així ho hem sol·licitat per escrit.

B-) Persones que estan participant en un concurs oposició i que demanen aquesta mobilitat geogràfica, la hi deneguen al·legant que la fase de pràctiques del concurs l’han de fer allà on han obtingut destí. Un altre exemple de retallades de drets que cal exigir que no es produeixi.

2) Complement específic variable (CEV TORNS)

A-) L’Acord de 2008 establia sobre nocturnitat que “si es produeix absència justificada sobre la jornada nocturna prevista, es mantindrà la percepció del complement diari de nocturnitat en cas que l’absència justificada estigui ocasionada per una incapacitat temporal causada per accident de treball, per l’assistència obligatòria per part de la DGP a cursos de formació professional presencial o per l’assistència a judicis derivats de l’actuació professional”.

Des de la signatura de l’Acord de 31 de juliol, aquest punt ha quedat derogat i, per tant, totes aquelles nits que estaven previstes en la planificació anual, deixaran de percebre’s econòmicament en cas que el mosso o la mossa afectada no les treballi, tot i que sigui per una baixa per contingència professional.

Per tant, estem davant d’una altra pèrdua de drets arran de la signatura de l’Acord.

3) Complement específic variable (CEV GNP)

A-) L’activació d’efectius policials no pot quedar supeditada al cost en hores extraordinàries, més quan la finalitat de les GNP és la de garantir el servei per part dels efectius que calgui.

Hem detectat situacions que no s’han activat els efectius que s’haurien d’haver activat, amb l’argument que “No es poden activar tants efectius policials cobrant hores extraordinàries”.

Sobre aquest punt, cal exigir que sempre s’activin els efectius necessaris per damunt de l’impacte pressupostari que pugui tenir l’activació.

B-) El sistema de GNP a BRIMO ja funcionava bé abans de l’acord, i ara, s’ha passat de generar els 12’ per hora feta, a cobrar 3 euros/hora per haver d’estar de guàrdia tota la nit amb el telèfon, extrem que atempta contra la conciliació.

Caldria com a mínim, reconèixer aquests extrems amb un import digne (exemple 5’65 euros per hora nocturna ordinària que correspondria a la part proporcional de l’hora nocturna), i el seu preu equivalent en cap de setmana o festiu.

Pel que fa a les ARRO, se’ls va garantir que gaudirien de les mateixes GNP que la BRIMO. Però tampoc ha estat així.

D’aquí que exigim un replantejament d’aquest nou sistema de GNP ja que el preu/hora és del tot insuficient, els criteris d’activació i desactivació no són clars, i cal que, per evitar la trucada fàcil i la posterior desactivació, s’imputin unes hores de mínimes.

4) Assistència a declaracions judicials

A-) Com ja vam denunciar, algun servei d’administració hauria estat presumptament falsejant les dades que comunicaria als Jutjats, a fi que els efectius policials, no assistissin de manera presencial a judici i ho facin mitjançant Webex per tal d’evitar la compensació de 150 euros.

B-) La Subdirecció General de Recursos Humans (que no el Jutjat) cita  per videoconferència:

  • Qualsevol efectiu que visqui en una comarca diferent al de la seva destinació.
  • Que el dia de la declaració estigui de permís, vacances.
  • Que el dia de la declaració tingui planificat festa.

El motiu de la imposició d’aquests criteris és evidentment econòmic.

C-) No totes aquelles actuacions policials desenvolupades dins l’activitat professional, són remunerades en un judici, un fet aquest molt greu que també cal canviar.

D-) En quan a la nova Instrucció de judicis (que evidentment també ha estat un pas enrere en els drets dels treballadors del CME) cal establir canvis a fi d’evitar o de minorar les casuístiques problemàtiques que ens estem trobant.

E-) L’Administració té en compte en el moment de gestionar el pagament dels judicis, el torn de treball que consta a la PGH i no el que realment s’ha fet. Una altra situació que cal canviar.

F-) La Instrucció recull que no s’abonaran indemnitzacions en cas d’incapacitat temporal de molt curta durada per contingències comunes. Una altra pèrdua de drets a canviar.

En general, en l’apartat dels judicis, el titular dels imports a percebre, no va deixar veure la gran quantitat de pèrdues de drets que l’Acord generava.

Possiblement caldria valorar unificar imports d’indemnitzacions i definir amb claredat quan procedeix un tipus de judici o altre i, evitar així el desgavell que hi ha actualment.

RESPOSTA DEL DEPARTAMENT AL PRIMER I SEGON PUNT:

Analitzaran quines mesures poden ser possibles per reparar situacions anòmales que ha generat l’Acord del 31 de juliol del 2023.

Mencionen que algunes d’aquestes “millores” que es van pactar en l’Acord, haurien hagut de ser matèries d’un Pla de carrera ben desenvolupat, però mai com un concepte d’increment retributiu.

Manifesten que a nivell intern, volen treballar opcions de millora per al col·lectiu, sense poder entrar en més detalls en la qüestió.

TERCER.- Importància de la territorialitat en la provisió de llocs de treball.

És necessari que persones amb vàlua puguin promocionar-se sense renunciar al seu benestar i conciliació familiar. Per a què això sigui possible, cal implementar un sistema territorialitat on la promoció i/o provisió pugui realitzar-se optant per comissaries o subsectors dins de les regions. Amb aquesta mesura tant l’Administració com les persones treballadores hi sortiran guanyant.

QUART.-Agilitzar concursos, processos selectius, etc. Valoració canvis normatius si és convenient.

Cal minorar els temps en els concursos i provisions de llocs de treball. Des de l’inici fins a la resolució final els tempos son excessius.

Urgeix canvis en la manera d’efectuar emplaçaments en llocs de treball. Quan un treballador/a, per motius determinats cessarà del seu lloc de treball, cal que l’oferiment per ocupar aquell lloc de treball sigui prèviament amb el suficient temps necessari. Hem d’evitar que amb el cessament de la persona que havia ocupat aquell lloc, ens trobem amb que no s’hagi efectuat la substitució de forma ja prèvia.

RESPOSTA DEL DEPARTAMENT AL TERCER I QUART PUNT:

Prenen nota i interpreten els punts com a molts interessants, per poder treballar-hi.

CINQUÈ.- Creació de grups de treball per a Investigació i OAC i supervisió d’altres llocs.

1- Crear un grup de treball d’investigació.

Investigació necessita un canvi per que sigui una especialitat atractiva. S’estan perdent molts especialistes que marxen. Per més reunions de comissaries generals, reunions de material, reunions d’infraestructures, consells de policia, etc., mai s’arriben a posar solucions.

Procedeix crear un grup de treball específic de l’especialitat d’Investigació on hi haurien d’assistir els caps de la Comissaria General, algú en representació d’uniformitat, materials, infraestructures, economia, etc. Òbviament, també hi hauríem de ser presents la part social que som qui constatem les incidències i podríem aportar propostes de millora en tots els àmbits.

2- Crear un grup de treball d’OAC.

Les OAC necessiten millores de forma urgent en tots els nivells: Horaris, personal, incentius, etc. Proposem la creació d’un grup de treball per treballar aquests temes.

Urgeix una revisió del model actual d’OAC que afecta a molts dels aspectes organitzatius i funcionals que actualment hi ha implantats.

3.- Supervisió d’altres llocs de treball.

Altres llocs com el GAV, ORC, Suport, Trasllats, … han vist com l’Acord del 31 de juliol no els beneficiava en res, o en ben poc, creant un sentiment de greuge amb altres efectius. Aquest fet, junt amb les peculiaritats de responsabilitat, horaris, etc., ha fet que cobrir places de treball en aquests llocs, cada vegada sigui més dificultós. Per altres circumstàncies com càrrega de treball, penositat, … en llocs com Sales, ACD, ens trobem també amb problemàtiques d’escassa demanda. Cal treballar sobre aquests assumptes.

RESPOSTA DEL DEPARTAMENT:

Consideren que hi ha feina a fer i que dins aquests apartats hi ha qüestions com les referents a la situació d’OAC i altres llocs que precisen de millores en molts àmbits.

SISÈ.- Defensa jurídica a totes les persones policies lesionades en l’exercici de les seves funcions.

L’anterior Departament d’Interior va retirar la defensa jurídica a alguns efectius policials malgrat haver estat lesionats en l’exercici de les seves funcions. Des del SAP i des de l’SME vam denunciar de manera constant en solitari aquests extrems en el si del Consell de la Policia.

Emplacem a la Consellera Sra. Parlon, a que modifiqui els criteris de l’anterior Departament i, garanteixi la defensa jurídica a totes les persones membres de la Policia de la Generalitat.

RESPOSTA DEL DEPARTAMENT:

Revertiran la situació i treballen per a que això no succeeixi.

SETÈ.- Millora estructures, menys restriccions i poder treballar amb els recursos convenients.

Portem temps denunciant les múltiples i constants deficiències existents. No sols la falta de material en llocs de treball; la falta d’espai en moltes comissaries, una situació que fins i tot obliga a que l’Administració inventi a corre cuita, situacions com pot ser amuntegament de taquilles en vestidors femenins perquè amb l’augment d’agents femenines, aquestes no hi caben.

Sol·licitem que s’ampliïn els fons de contingència que es destinen a les diferents regions policials.

Preocupant també, resulten les restriccions existents en nivells d’accés al NIP. Ficar impediments als/les agents per a poder desenvolupar la feina, és quelcom preocupant.

RESPOSTA DEL DEPARTAMENT:

Tenen coneixement del problema en infraestructures generalitzat, el material, …., i davant això estan treballant en un pla per minorar els problemes actuals.

VUITÈ.- Prescripció i caducitat del expedients contra la 4/2015.

Després que SAP i SME denunciéssim públicament en roda de premsa, la prescripció o caducitat de més del 80% de les actes informades per tots els cossos policials que operen a Catalunya, traslladem al nou Departament la gravetat d’aquest fet.

RESPOSTA DEL DEPARTAMENT:

Reconeixen que les dades són molt greus i que una situació com la denunciada per les nostres organitzacions sindicals, no es pot permetre. Ens manifesten que estan treballant per revertir aquesta situació que no pot tornar a passar.

NOVÈ.- Aplicació del Salari Mínim Professional (SMI) a les persones aspirants de l’ISPC.

En la passada negociació, aquest va ser un punt molt important que consideràvem que calia aprovar. No va ser així i, les parts signants únicament  van pactar “El Departament es compromet a impulsar que el Govern realitzi les adaptacions normatives que escaiguin per tal que la totalitat d’aspirants alumnes del curs bàsic de policia a l’ISPC, durant la fase de formació de les convocatòries d’accés al cos de Mossos d’Esquadra, percebin el salari mínim interprofessional.”

Exigim que es marqui un temps màxim per a portar a terme aquest compromís i que no quedi a l’empara lliure de què passi el temps, i no es produeixi aquesta millora, tal com succeeix ara. No és de rebut que una persona aspirant a Mosso/a, tingui una retribució bruta de poc més de 860 euros. (El SMI de 2024 són 1.134 o 1.323 en funció de si son 14 o 12 mensualitats -aquesta inclou pagues-)

RESPOSTA DEL DEPARTAMENT:

Consideren el fet preocupant. Es ficaran a treballar per aplicar el SMI tant bon punt pressupostàriament els sigui possible.

DESÈ.- Desafecció generalitzada entre els efectius del cos.

Durant la darrera legislatura, el cos de Mossos d’Esquadra ha patit fets extremadament greus que han provocat la politització de la Policia de la Generalitat i un distanciament important entre la base i la Prefectura o la cúpula del cos.

Una part significativa del col·lectiu es sent absolutament desconnectada, per tant, és imprescindible recuperar el sentiment de pertinença al cos. Cal reconèixer i defensar  la tasca del cos de Mossos d’Esquadra en el servei de seguretat pública.

RESPOSTA DEL DEPARTAMENT:

Despolititzar la bona feina del cos de Mossos d’Esquadra és prioritari. Saben que el context actual es difícil, però treballaran per revertir aquesta dinàmica negativa existent entre els efectius policials.

L’SME-FEPOL, agraïm al nou Departament d’Interior l’interès, l’atenció i la predisposició mostrada.

SAP-SME Junts, serem millors!