En aquesta reunió es denuncia novament la situació de l’especialitat i les condicions generals que patim les quals incideixen negativament en la quantitat d’especialistes.
El passat 18 d’octubre es va realitzar la darrera reunió entre els Caps de la CGIC, els Serveis d’Administració de les unitats centrals i les organitzacions sindicals representatives. A continuació us fem un resum dels punts tractats.
1. Decret estructura.
L’única novetat respecte a l’estructura de la comissaria general és que ja s’ha creat la figura del cap de l’Àrea Territorial de Coordinació Operativa (ATCO), amb això ja es pot crear la Divisió de Policia Científica.
El tema del desplegament i la fusió de les unitats bàsiques de policia científica amb les territorials encara està pendent i no està previst a curt termini donada la situació actual.
2. Oferiment/Concurs.
S’ha fet un estudi de la situació i, com no podia ser d’una altra manera, han trobat una mancança d’efectius. De moment s’han fet oferiments per cobrir més de 120 vacants a la CGIC, tant serveis centrals com territorials.
Com no es té coneixement de quan serà la publicació del concurs de l’especialitat s’ha demanat que es cobreixin totes les casuístiques amb els oferiments, les vacants actuals, les que genera la marxa del concurs de caporals i les que genera la marxa de concurs general.
Pel que fa al proper concurs oposició per l’especialitat no tenen cap previsió de la data de publicació. Per part del SAP i l’SME demanem que es compleixi amb els terminis de publicació del concurs. No pot ser que altres especialitats ja tinguin nomenats als seus efectius i nosaltres no tinguem ni data de publicació.
No podem esperar que companys del cos vulguin accedir a l’especialitat, si no podem ni garantir una planificació de futur professional. Actualment saps quan entraràs a una destinació però no quan podràs concursar per canviar.
3. Manca efectius/Manca Hores extres.
L’estudi de l’edat que la CGIC ha fet de l’especialitat mostra que tenim unes UTI més tensionades que altres, com són la Regió Central, Ponent i Metro Nord on hi ha un volum elevat de gent d’edat avança. En quan a les UTPC aquest problema el trobem a les regions de Ponent, Metro Nord i Girona.
A més les hores acumulades agreugen el problema ja que ens trobem casos de companyes i companys amb hores acumulades que marxen per jubilació abans de l’edat que tocaria, malgrat continuen ocupant la plaça, de manera que no es pot cobrir la seva marxa amb una comissió de serveis.
Per part del SAP i l’SME demanem que es treballi amb una formula que permeti fer “comissions de relleu” i planificar la marxa d’un efectiu amb temps suficient per a què la persona que ocupi el seu lloc tingui temps d’aprendre i cobrir la marxa amb garanties. No podem esperar mesos per cobrir una plaça amb el procés d’oferiment actual.
En relació a les hores acumulades tornem a demanar la creació d’una bossa d’hores extra de pagament per a la comissaria. No pot ser que els efectius de l’especialitat d’investigació estiguin acumulant hores constantment per operatius o investigacions rellevants fora del seu treball planificat.
En aquest sentit fem esment de l’operatiu que s’ha donat pels homicidis de Girona a la Font de la Pólvora, on s’han destinat 6000 euros diaris per cobrir les hores d’USC, ARRO i BRIMO. No dubtem que el servei d’aquestes unitats s’hagi de remunerar, però no es comprensible que els investigadors que treballaven per resoldre els fets i detenir als autors, ho hagin hagut de fer a base d’acumular hores.
4. Regulació horaris.
Demanem que s’iniciï una taula de negociació per regular l’horari especial específic a l’especialitat. És urgent marcar una normativa i unes garanties per a la planificació dels quadrants i el funcionament diari dels efectius.
Actualment “tot s’hi val” a l’hora de planificar treball i no disposem de cap garantia, ni facilitat per a la conciliació familiar. Qualsevol membre de l’especialitat assumeix que la nostra feina requereix una flexibilitat especial a l’hora de treballar, però això no és incompatible amb una mínima regulació horària.
Per part de la CGIC s’intenta buscar solucions concretes per alguns llocs com Pirineu o unitats dels serveis centrals, però no és una tasca fàcil. Manifesten que per la seva part no hi ha cap inconvenient en regular els horaris i demanen que fem les propostes corresponents per tal de poder solucionar-ho. Ara caldrà veure si la part administrativa tampoc té inconvenient.
5. Formació.
Darrerament s’ha impulsat la formació en tipologies concretes com delictes sexuals i delictes econòmics. A més de la formació que es dona per part de l’ISPC, també es dona formació interna per tot el territori a càrrec de companys de l’especialitat.
6. Guàrdies.
Davant la queixa d’algunes regions pel sistema de guàrdies que s’ha implantat ens manifesten que s’han intentat mantenir les mateixes necessitats que hi havia fins ara, introduint i adaptant el sistema a la realitat de cada territori per necessitats i per personal disponible.
A més s’ha buscat la manera que tots els efectius d’una unitat facin el mateix número de guàrdies anuals. Per aquest motiu trobem que en algunes regions, els caporals entren dins de la roda de comanaments i en altres ho fan a la d’agents.
En el cas de les responsabilitats dels caporals consideren que poden donar una resposta operativa com a comanament en el moment. Però cal tenir en compte que junt a ell hi ha un comanament superior de guàrdia al que pot recórrer. Durant el dia disposa dels comanaments de la seva unitat o àrea operativa.
7. Abonaments judicials.
Des del SAP i des de l’SME tornem a demanar que es modifiqui la instrucció actual per així tenir en compte el torn efectivament treballat i no el planificat al PGH a l’hora de pagar o no la indemnització per assistència a judicis.
Recordem que aquesta petició ha sigut recorrent des del març quan vam presentar el primer escrit demanant la modificació de la instrucció (Comunicat instrucció judicis). La situació actual ens està portant a casos tant absurds com pagar el torn de nit realitzat a un agent però no pagar-li el judici al que ha assistit ja que al PGH constava matins com a torn de treball.
A més la perversió arriba fins al punt, en què si la interpretació de la norma es a favor de l’Administració no apliquen la instrucció. Per tant amb un company o companya que ha treballat de matins però al PGH li consta tarda, hi ha Serveis d’administració que decideixen no pagar la indemnització tot i que segons la instrucció li pertocaria. Vaja que aquesta instrucció no s’entén de cap de les maneres.
Per part de l’Administració defensen el redactat i el compliment de la Instrucció, respecte la qual ens recorden, es va pactar amb una part dels sindicats de mossos en el moment de la seva redacció.
8. Hores acumulades.
Per part de la CGIC, a més de la reflexió feta en punts anteriors, s’informa que la bossa d’hores de Guàrdia No Presencial ha passat a sumar-se a la Bossa Lineal de cada agent. Recordem que aquesta també va ser una petició per part del SAP i l’SME al gener d’aquest anys (Petició unificació de bosses horàries)
9. Trasllat temes a Prefectura.
Davant de les queixes i preocupació per l’estat de l’especialitat que hem fet arribar en innumerables ocasions demanem que es traslladin les mateixes a la prefectura.
Des de la CGIC ens informen que la prefectura és coneixedora de la problemàtica a l’especialitat i estan pendents dels possibles canvis que s’han de fer per millorar.
Per qualsevol dubte ja sabeu que per qualsevol consulta o suggeriment, ja sigui sobre aquests o sobre altres temes, teniu a la vostra disposició als nostres delegats d’investigació. Així mateix també podeu tenir més informació a l’APP Telegram al grup sap_investigació.