A la reunió celebrada, SAP i SME continuem reclamant més efectius i una millora de les condicions laborals, així com el reconeixement de l’especialitat.
El passat 21 de febrer vam assistir a una reunió amb els comandaments del centre de comandament de la prefectura i els serveis d’administració per tractar la dotació i la millora de les condicions laborals dels operadors/es de les sales de tot el territori. SAP-SME-FEPOL continuarà lluitant perquè es reconegui la tasca i l’especialitat de les sales.
Aquests són els punts tractats:
Primer-. Efectius actuals i oferiments.
SAP-SME-FEPOL ha denunciat reiteradament la manca d’efectius a les sales del territori i els problemes que això genera en el servei diari. Amb l’últim concurs general, les sales van patir una pèrdua considerable d’efectius.
Els comandaments són conscients d’aquesta situació i l’han traslladada a la Comissaria General Tècnica. En resposta, durant les setmanes vinents es publicarà un oferiment per a totes les sales del territori.
Aquest oferiment estarà obert a nous efectius i també permetrà moviments interns entre les sales per als operadors/es que vulguin canviar de destinació. L’objectiu és recuperar el nivell de cobertura de 2024, començant per la categoria de mosso/a i, posteriorment, caporal/a i sergent/a.
Per agilitzar les incorporacions, no es farà cap entrevista prèvia. Es preveu un barem de puntuació basat en l’antiguitat, la formació TIC i la formació específica d’operador/a de sala.
Pel que fa als futurs concursos, encara no hi ha una data prevista. A més, el concurs serà general per a totes les sales, sense cap procés específic per a la Sala Girona, amb l’objectiu de recuperar les places perdudes després del seu tancament.
Segon-. Unificació de conferències.
Els comandaments són conscients de la unificació de conferències, en part deguda a la pèrdua d’efectius, fet que justifica la necessitat de publicar un oferiment. Així mateix, en determinades ocasions, circumstàncies excepcionals —com el brot de grip que va afectar greument els operadors/es de la Sala Metro Sud— han obligat a unificar incidents en altres sales per garantir la continuïtat del servei.
Per evitar la sobrecàrrega de feina als operadors/es afectats per aquestes situacions, la nostra organització sindical proposa la creació d’una bossa d’hores extres per donar cobertura en aquests casos i millorar la gestió del servei.
Tercer-. Cobertura de places de segona activitat a les sales.
Encara estem pendents de reunir-nos amb la COPSA, l’òrgan responsable del catàleg de segona activitat i de dimensionar les places, així com de definir les tasques que podran realitzar els operadors/es de Sala.
Quart-. Horaris.
Actualment, amb el canvi de prefectura, la qüestió dels horaris està completament aturada i no es preveuen canvis a curt termini.
Cinquè-. Aplicació del complement d’Especial Responsabilitat.
Un dels problemes més greus derivats de l’últim acord (que SAP-SME-FEPOL no va signar) ha estat el no reconeixement de pagament per a les tasques d’especial responsabilitat fetes per agents o caporals/les. Segons l’Administració, les sales no consten com a llocs operatius i, per tant, aquest complement no es pot aplicar, ja que la RLT (Relació de Llocs de Treball) no inclou aquestes places. Avui dia, la Comissaria General Tècnica està treballant per corregir aquesta situació.
A continuació, us presentem un resum de les actuacions específiques i problemàtiques de cadascuna de les sales del territori.
Us recordem que la nostra organització sindical, SAP-SME-FEPOL, ha guanyat recentment un procediment judicial contra l’Administració per l’incompliment de l’acord 166/2006 que reconeixia el nivell 2 per a les sales del territori. Aquesta sentència encara no és ferma, però, tal com vam explicar al comunicat C-83/2024 de 21 de novembre, exigirem, a més l’aplicació amb caràcter retroactiu del reconeixement d’aquesta especialitat i de les retribucions que, per tant, hi van associades.
Sala Metropolitana Barcelona
- Els comandaments i l’Ajuntament de Barcelona han mantingut diverses reunions per determinar una nova ubicació per a la Sala Metropolitana, però encara no s’ha concretat cap localització definitiva.
- Pel que fa als dispositius especials d’altres divisions del cos, com la DIC o la BRIMO, els comandaments han indicat que és la Sala Central qui s’encarrega de gestionar els incidents derivats d’aquests operatius. No obstant això, es vol treballar per minimitzar la càrrega de feina a les sales territorials on es duen a terme aquests dispositius.
Sala Metropolitana Sud
- Els comandaments són coneixedors de la manca de separació entre operadors i dels problemes de soroll que això genera durant el torn.
- Hi ha un dèficit de caps de torn, i pròximament es publicarà un oferiment per cobrir aquestes places.
- Es preveu la renovació de cadires i ordinadors per garantir unes condicions de treball dignes. Aquest any es durà a terme el canvi.
Sala Metropolitana Nord i Egara
- Les obres d’adequació dels nous espais per a la Sala Metro Nord i la Sala Central a Egara han patit alguns retards a causa de problemes de subministrament de material per part de l’empresa encarregada. No obstant això, aquesta situació ja està resolta.
- Ja han arribat les noves taules d’operador/a, les cadires i la protecció del cablejat. Els nous servidors i ordinadors estan en procés d’instal·lació.
- La nostra organització sindical insisteix en la necessitat d’instal·lar material aïllant del so als boxes per garantir condicions de treball adequades i protegir la salut dels operadors/es.
- Actualment, s’està treballant en l’actualització de la imputació horària, especialment en la tramitació de les esmenes horàries.
- Per millorar l’eficiència, sol·licitem que la gestió horària i de personal sigui responsabilitat d’un únic servei d’administració. En aquests moments, aquesta gestió es divideix entre el SAUC i els serveis d’administració de Granollers, extrem que genera duplicitats i ineficiències.
Sala Girona
- Problemes d’espai a les zones comunes, especialment a la zona de menjador i descans.
- Els comandaments són coneixedors dels problemes amb els interconnectors i estan pendents de la seva substitució per part de RESCAT.
- Els talls de connexió a la xarxa es resoldran amb l’arribada dels nous ordinadors, prevista pròximament.
Sala 112 Reus
- L’edifici ha estat catalogat com a infraestructura crítica i, per tant, s’implementarà un pla d’actuació i autoprotecció específic.
- Durant aquest semestre es durà a terme l’enfosquiment del punt de control i la instal·lació de llums directes amb focus d’alta potència per millorar la vigilància de l’accés de vehicles. A més, es col·locarà un nou sistema de càmeres de videovigilància.
- Es reforçarà la seguretat amb un servei armat de vigilància en el control d’accés.
- Instal·lació de nous armers i definició de pautes per prevenir intrusions.
- La nostra organització sindical insisteix en la necessitat d’abordar els problemes de ventilació i la renovació dels sistemes d’aire, ja que actualment afecten el benestar dels operadors/es. Aquesta problemàtica s’ha traslladat al responsable corresponent.
- No es preveu cap canvi en l’orientació de la posició dels operadors/es.
- El canvi de mobiliari, concretament de cadires i taules específiques, està pendent d’arribar. Es dotarà del mateix material que s’està instal·lant a la Sala Metro Nord i Central a Egara.
Pel que fa al sistema de pagament dels expedients del Servei Català del Trànsit, es preveu la retirada gradual dels sistemes antics i la implantació de nous sistemes telemàtics per agilitzar i fer més eficient el procés.