CC.OO demana al Consell de la policia l’anul·lació de l’actual sistema de defensa penal

by | maig 29, 2026 | COMUNICATS ALTRES

Des del SAPME no compartim aquesta petició irresponsable, més quan reclama recuperar el sistema anterior implantat pel Conseller Elena.

Si una qüestió va ser motiu de conflicte en l’anterior legislatura va ser el fet que les organitzacions sindicals haguéssim d’assumir la defensa jurídica de mossos i mosses lesionades en l’exercici de les seves funcions.

Unes defenses que, per normativa vigent (Decret 1/1997 de 31 d’octubre i Decret 5/2015, de 30 d’octubre) mai hauria d’haver deixat d’assumir l’Administració però que, pels criteris per imposats pel DINT del llavors Conseller Elena eren denegades sistemàticament.

En aquest sentit, el Sindicat Autònom de Policia Mossos d’Esquadra (SAPME) ha celebrat (juntament amb tots els sindicats de la FEPOL)  la modificació parcial del Decret 57/2023, de 21 de març, de reestructuració de la Direcció General de la Policia, amb la creació de la nova Subdirecció General d’Assistència i Assessorament Jurídic.

No obstant, i per sorpresa de totes les organitzacions sindicals representatives de totes les escales, en la darrera sessió ordinària del CdP, CC.OO va demanar anul·lar el sistema recentment aprovat i retornar els advocats especialitzats en la defensa penal dels mossos i les mosses d’esquadra al Gabinet Jurídic Central.

Així, amb aquesta petició, CC.OO instava al DINT a aturar també la implementació d’un servei que des del SAPME creiem estratègic per al cos i que no és altre que el de l’assessorament que s’ha de posar a disposició per exemple de serveis, amb una exposició i una càrrega de treball tant extremadament elevada com l’Àrea Regional d’Instrucció d’Atestats.

Què pretén CC.OO amb aquesta petició? Tornar a un sistema que deixava a l’estacada mossos i mosses lesionats en acte de servei? Impedir la professionalització d’un servei tant estratègic per al cos, com és la defensa jurídica de la nostra policia? O debilitar l’assessorament o impedir la millora de serveis  tant prioritaris per al cos o l’assistència a la ciutadania?

Des del SAPME ho tenim molt clar: si aquesta va ser una qüestió d’un conflicte flagrant amb el DINT del Conseller Elena, també ho serà amb qualsevol representació sindical que pretengui debilitar un servei tant bàsic, com el de la defensa jurídica dels mossos i de les mosses d’esquadra.

La irresponsabilitat de la petició és suprema i per contra del que ha reclamat CC.OO, des del SAPME tenim molt clar que la nova Subdirecció s’ha de dimensionar, en la mesura suficient que garanteixi la defensa dels nostres policies sense excepció.