Després que aquesta organització sindical hagi declarat l’enèsim conflicte col·lectiu de treball, des del SAP i des de l’SME volem fer unes quantes consideracions.
El passat 4 de desembre, USPAC sorprenia al col·lectiu amb un comunicat on anunciava que havia instat “formalment un conflicte col·lectiu de treball contra el Departament d’Interior, en defensa de les millores i remuneracions dels membres del cos de Mossos d’Esquadra”.
En resposta a aquest comunicat, des del Sindicat Autònom de Policia (SAP-FEPOL) i des del Sindicat de Mossos d’Esquadra (SME-FEPOL) volem informar a tota la nostra afiliació dels següents extrems:
Primer.- En quan a la declaració de conflicte col·lectiu.
No és la primera vegada que USPAC anuncia “formalment la declaració d’un conflicte col·lectiu de treball contra el Departament d’Interior”. El que no diu USPAC és que les Administracions Públiques (ja siguin estatals, com autonòmiques o locals) tenen regulacions particulars per a la resolució de qualsevol conflicte laboral.
És el Títol II del Reial Decret Llei 17/1977, sobre relacions de llocs de treball, el que fa referència als conflictes col·lectius de treball i per tant, de res serveix presentar “formalment un conflicte col·lectiu de treball contra el Departament d’Interior”.
Segon.- En quan a les meses de negociació.
En aquest punt volem recordar que, per al Cos de Mossos d’Esquadra, els conflictes col·lectius s’han de resoldre dins l’àmbit del propi Consell de la Policia. I és que específicament l’article 2 del Decret 145/1996 preveu que “ de conformitat amb el que disposa l’article 53 de la Llei 10/1994, d’11 de juliol, les funcions del Consell són”:
- La mediació i la conciliació en cas de conflictes col·lectius.
Ens sorprèn així que USPAC (sabent que és paper mullat i temps perdut) hagi instat “formalment la declaració d’un conflicte col·lectiu de treball contra el Departament d’Interior”.
Ens sorprèn a més que veient la claredat de la nostra normativa no s’hagi presentat ni tant sols a la darrera sessió del Consell de la Policia – Mossos d’Esquadra celebrada (en segona sessió) el passat 2 de desembre.
Aquesta maniobra tant sols pot respondre (1r) a una conducta per justificar-se davant del col·lectiu i (2n) a no acceptar el fracàs de la seva estratègia negociadora.
Tots i totes podem recordar que USPAC, juntament amb SPC, CAT i SEGCAT, després de signar l’Acord de 31 de juliol, van afirmar reiteradament que després de les vacances del 2023 es reprendrien les negociacions per, abans de finalitzar l’any, signar el Pla de Carrera Professional i la reducció de la jornada laboral anual.
No obstant, han anat passant els mesos i del “taco gordo” que en deien, encara no s’ha vist res. Per contra hem vist com dins les seves respectives meses de negociació, altres col·lectius professionals com presons han millorat considerablement les seves retribucions (un mínim del 13%).
Tercer.- En quan a les reivindicacions.
Segueix el comunicat d’USPAC de 4 de desembre, afirmant que “com a sindicat més representatiu” fonamenta la seva demanda de conflicte col·lectiu en l’obtenció, entre d’altres reconeixements i millores, d’un complement per objectius (d’entre 1.800 i 2.400 euros anuals) i la d’un complement d’operativitat plena (de 2.002 euros anuals).
No obstant, en resposta a les reivindicacions de SAP i SME d’increment retributiu per a totes les persones membres de l’escala bàsica del CME, en el seu comunicat de 30 d’octubre de títol “La família FEPOL continua enganyant al col·lectiu” USPAC afirmava que nosaltres seguíem
“amb el discurs de l’equiparació i en un increment lineal que PER NORMATIVA, avui dia no es pot aplicar”
Així doncs i tenint en compte les reivindicacions que contempla el conflicte col·lectiu presentat per USPAC ens preguntem:
- En què quedem? Es pot demanar un increment retributiu associat a un complement, tal i com així des de l’inici de les negociacions SAP i SME hem reivindicat? Si? O no?
- Per què ara USPAC demana un increment salarial d’un total de 4.402 euros anuals i no ho va demanar a l’inici de la negociació del 2023? Ara si es pot i llavors no, malgrat la normativa és la mateixa?
- Per què USPAC demana un increment retributiu i no ho va demanar a l’inici de la negociació, juntament amb aquells que reclamàvem (com SAP i com SME) treballar menys i cobrar més? No seran precisament les eleccions sindicals que venen les que motiven ara aquesta demanda?
Per tot plegat des del SAP-FEPOL i des de l’SME-FEPOL no entenem quina ha estat l’estratègia que, juntament amb USPAC, han utilitzat SPC, CAT i SEGCAT. Cal fer memòria i recordar que
- El Govern anterior, només tenia el suport de 33 diputats i diputades i per tant la probabilitat de convocatòria d’eleccions anticipades era molt més que probable.
- Totes les mesures menys una, de conciliació reconegudes en el darrer Acord eren mesures aprovades per normativa estatal.
- Veient els acords que s’han signat en altres sectors (com presons amb un 13% mínim d’increment salarial) demostren la insuficiència de l’Acord del 2023.
- Es veu ara amb la declaració de conflicte presentat per USPAC quines havien de ser les prioritats i les primeres mesures a negociar.
Per tant companyes i companys, de res serveix la declaració del conflicte col·lectiu anunciat per USPAC. És en la mesa de negociació on s’han de demanar aquests increments i ja s’hauria d’haver reivindicat i negociat a inicis del 2023.
Tal i com manifestéssim davant la Comissió d’Interior i Seguretat Pública del Parlament de Catalunya del passat 4 de desembre , SAP i SME ho tenim clar: volem que la Policia de la Generalitat – mossos d’esquadra sigui la policia més ben reconeguda de Catalunya.